وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

علت قبض روح انسان به دست عزرائیل

علت قبض روح انسان به دست عزرائیل
زمان انتشار :
پنج شنبه 23 آذر 1391 | 00:43
قُل یَتَوَفّا کُم مَلَکُ المَوتِ الّذی وُکِّلَ بِکُم ثُمَّ إلی رَبِّکُم تَرجِعُون خداوند متعال به پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم فرمودند:

 

مذهبی متحرک: عکس شماره 1 / 10

قال الله تبارک و تعالی

 قُل یَتَوَفّا کُم مَلَکُ المَوتِ الّذی وُکِّلَ بِکُم ثُمَّ إلی رَبِّکُم تَرجِعُون

خداوند متعال به پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم فرمودند:

ای پیامبر! به آنها بگو قبض روح می کند شما را آن ملک الموتی که بر شما گماشته شده است، پس بازگشت شما به سوی ماست.

سورۀ مبارکۀ سجده، آیۀ 11

واژۀ عزرائیل و مرگ از دیرباز زبانزد انسانها بوده است. از زمان حضرت آدم علیه السّلام نسبت به جریان قابیل در برابر هابیل اتفاق افتاد. وقتی که هابیل به دست قابیل کشته شد و «عزرائیل» جان او را گرفت، قابیل نمی دانست با این بدن مرده چه کار کند. خداوند دو کلاغ را فرستاد و این دو پرنده به جان همدیگر افتادند، یکی از آنها دیگری را کشت و با منقارش زمین را کند و او را در خاک دفن کرد.

قابیل با این عمل متوجه شد که باید برادرش هابیل را به خاک بسپارد.

سؤال اینجاست: چرا گروهی از مردم از اسم این فرشتۀ الهی یعنی «عزرائیل» وحشت دارند؟ اما گروهی دیگر از انسانها چرا از اسم آن هیچگونه وحشت و ترسی به خود راه نمی دهند؟

در جواب این سوال باید عرض شود که «عزرائیل» هم یکی از چهار فرشته مقرب الهی می باشد، که عبارتند از: «میکائیل، جبرائیل، اسرافیل و عزرائیل». علت ترس و عدم ترس انسانها نسبت به «عزرائیل» را می شود این طور بیان کرد: گروهی که از اسم «عزرائیل» وحشت و ترس دارند، کسانی هستند که خودشان را برای مرگ آماده نکرده اند و این هم به اعمال و ضعف ایمان و رفتار آنان در این دنیا برمی گردد، که نامۀ اعمال آنها سبک و زاد و توشۀ آنها برای سفر آخرت قلیل و اندک است. اما گروه دیگری که از اسم عزرائیل وحشت و ترس ندارند، کسانی هستند که خودشان را برای مرگ و سفر آخرت آماده کرده اند و این هم به اعتقاد قلبی و ایمان کامل و به اعمال آنها که شایسته و نیک می باشد برمی گردد. نامۀ اعمال آنان سنگین و زاد و توشۀ آنان برای سفر آخرت پربار و پر ثمر می باشد.

لذا این گروه از انسانها نه تنها از واژۀ «عزرائیل» و مرگ نمی ترسند، بلکه نسبت به مرگ و سفر آخرت تلاش و کوشش می کنند، و مرگ را یک نوع حیات جدید و زندگی نوین می پندارند. آنان در همه حال راضی و تسلیم رضای الهی هستند و نسبت به مرگ و آخرت پیشقدم هستند. و فرشتۀ مرگ یعنی «عزرائیل» هم با آنان مدارا می کند. در احوالات پیامبر اکرم صلّ الله علیه و آله و سلّم می خوانیم: زمانی که پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم مریض شدند و در بستر بیماری افتاده بودند عزرائیل وقتی می خواست جان آن حضرت را بگیرد اول إذن ورود طلبید، رسول خدا صلّ الله علیهو آله و سلّم به دخترش حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود:دخترم می دانی کوبندۀ در کیست؟ آن فرشتۀ مرگ، «عزرائیل» است! به خدا سوگند قبل از من از کسی اجازه نگرفته و پس از من هم از احدی اجازه نمی گیرد، این به خاطر مقام ارجمندی است که آن حضرت در پیشگاه خداوند داشته اند.

از خداوند رحمن و رحیم می خواهیم که این سفر مشکل مرگ و نزول فرشتۀ مرگ یعنی «عزرائیل» را بر بالین ما آسان گرداند و ما را از لطف و عنایت خودش بهره مند سازد و در شب اول قبر، علی علیه السّلام و اولادش را بر بالین ما حاضر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد صلّ الله علیه و آله و سلّم.

عزرائیل

عزرائیل ملکی است که جان بهترین پیامبران الهی از میان یکصد و بیست و چهار هزار نفر از جمله حضرت یعقوب، حضرت یوسف، حضرت سلیمان و... را گرفت.

عزرائیل ملکی است که جان بهترین و آخرین پیام رسان الهی حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله صلّ الله علیه و آله و سلّم را گرفت.

«عزرائیل»، ملکی است، که جان همۀ انسانهای کرۀ زمین را خواهد گرفت.

پس «عزرائیل»، ملکی است، ای انسان غافل مباش در این دنیا وانفسا جان تو را هم...!

«علت قبض روح انسان به دست عزرائیل»

در این باره از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام نقل شده است که ایشان فرمودند: وقتی خداوند متعال اراده کرد آدم علیه السّلام را خلق کند خطاب به جبرئیل فرمود: مقداری خاک از زمین بیاور تا خلقی جدید به وجود آورم تا افضل موجودات جهان و اشرف آنها باشد.

جبرئیل به زمین آمد تا خاک برآورد (طبق تذکر شیطان) زمین نالید و او را به خداوند قسم داد که از آن خاک برندارد، ایشان هم برگشت و داستان را گزارش داد. بار دیگر میکائیل و بعد از او اسرافیل را فرستاد. باز زمین آنان را قسم داد، آنها هم بدون بردن خاک و با دست خالی برگشتند.

برای بار چهارم «عزرائیل» را فرستاد که حتماً از خاک زمین بردارد. او وقتی خواست خاک بردارد، باز زمین ناله کرد و او را به خدا قسم داد و هرچه ناله و فریاد نمود،

در دل او تأثیر نکرد.

«عزرائیل» در جواب قسم و ناله های زمین گفت: من از جانب خدا مأمورم تا کمی از خاک تو بردارم. او خاک را برداشت و برد که آدم را از آن ساختند.

بحارالانوار، ج 11، ص 12

از این رو، خداوند قبض روح آدم علیه السّلام و اولادش را به دست «عزرائیل» داد، از این جهت ناله و گریه آنها هنگام جان دادن آدم را در او اثر نمی کند و او مأموریت خود را به خوبی انجام می دهد. وقتی آن خاک را با آب خالص و شور و تلخ و بی مزه مخلوط کردند و بعد از مدتی پیکر خاکی آدم را قالب زدند، شیطان قیافه او را مشاهده کرد و گفت: این مخلوقی ضعیف است که از گل چسبنده بوجود آمده است و توی او خالی است. چیزی که تو خالی باشد، احتیاج به غذا دارد و به این ترتیب می توان او را گمراه و منحرف نمود.

و نیز گفت: اگرچه او بر من و همۀ موجودات فضیلت داشته باشد، ولی من با او مخالفت خواهم نمود و اگر روزی قدرت پیدا کنم او را هلاک می کنم. و نیز چنین گفت: اگر این موجود از من بالاتر و شخصیت او مهم تر باشد، از او فرمان نخواهم برد و مطیع فرمان او نخواهم شد، و اگر از من پایین تر باشد، او را کمک می کنم در برابر مشکلات، به فریادش می رسم و با او دوست و رفیق می شوم.

بحارالانوار، ج 63، ص 198؛ تفسیر برهان، ج 2، ذیل آیات سورۀ حجر

تقسیم کار فرشتگان و «عزرائیل»

خداوند متعال فرشتگان زیادی داردکه هر کدام از آنها را برای انجام کاری قرار داده است، به طور مثال: «جبرئیل» که یکی از فرشتگان الهی می باشد، کارش رساندن وحی و آوردن کتاب آسمانی از جانب خداوند می باشد.

«میکائیل» برای تقدیر ارزاق و روزی و تقسیم نمودن آن، این کار را بر عهده دارد. «اسرافیل» برای دمیدن روح انسانها مأمور می باشد.

و اما «عزرائیل»، که به فرشتۀ مرگ و یا به ملک الموت هم معروف است کارش برای قبض روح انسانهاست این فرشتگان الهی هر کدام برای انجام کارهای خود یاران و اعوان و انصاری دارند که کارها را انجام می دهند.

(سیاحت ارواح در عالم برزخ، ص 20

«انتخاب چهار ملائکه از طرف خداوند»

رسول خدا صلّ الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «همانا خداوند تبارک و تعالی از هر چیزی چهار تا را اختیار کرده است و از میان ملائکه هم جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و ملک الموت را انتخاب نموده است.

روضۀ الواعظین، ج 2، ص 405

«در هر روز «عزرائیل» به مردم نظر می افکند»

در روایت آمده است که هیچ روزی نیست مگر آنکه ملک الموت بر مردم نظری می اندازد پس اگر آنها را در حال معصیت یا لهو و لعب یا خندان و خوشحال می بیند، می گوید:

ای مسکین چه چیزی تو را در غفلت فرو برده است؟ هر کاری که می خواهی انجام بده که از برای تو در دست من سختی های مرگ است که بوسیلۀ آن رگ گردنت را پاره می کنم.

شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 346

کتاب حکایاتعزرائیل، صفحه 24

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:30:18
طلوع خورشید 05:50:09
اذان ظهر 11:22:40
غروب خورشید 16:54:51
اذان مغرب 17:11:12
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟